Vesa kirjoitti:
Pidetäänkö nykyinen linja,että suurin osa keskusteluista on joistakin epäkohdista keskustelua?
Vai kiinnostaako enemmän esimerkiksi kalastustavoista,paikoista,saaliista, maisemista,tunnelmista sekä muista asioista kirjoittelu ja kuvien esittäminen enemmän.
Remontti ja kaikenlainen puuhastelu on pitänyt poissa keskustelupalstoilta koko alkuvuoden. Nyt remontissa on tauko ja lueskelin foorumin tarinoita lumenpiiskatessa ikkunoita. Ei tule kesä mieleen..
Viime vuonna oli kieltämättä foorumilla enemmän epäkohtia esillä ja kohteina erityisesti toiset kalastajat ja kalojen puuttuminen. Missään vaiheessa ei tullut esille se, mitä me niinsanotusti "valveutuneet kalastajat" voisimme tehdä jokiemme hyväksi ja muitten kalastajien parhaaksi.
Mitä me kalastajat voisimme tehdä jokien kalastuskulttuurin kehittämiseksi kuin arvostella muita sen puuttumisesta? Puhuvatko kaikki kalastajat samalla kielellä ja ymmärrämmekö me toisiamme riittävästi? Riittääkö keskustelu puutteista täällä foorumilla parantamaan jokiemme tilaa?
Olisiko aika kehitellä "kalastuspaikkaopas" järjestelmä jokien alueille. Luin muutama vuosi sitten jutun jostakin päin suomea aiheesta. Oppailla on selkeä merkki näkyvillä ja heidän tehtävänsä on opastaa muita kalastajia kalastuspaikka käyttäytymisessä ja ympäristön huomioimisessa. Toiminta olisi täysin vapaaehtoista ja siihen ei liittyisi kalastusvalvonta mitenkään. Toiminnasta pitäisi tiedoittaa riittävän hyvin jotta kaikki joelle tulevat osaisivat kysyä heitä kiinnostavista asioista. Ensikertaa joelle tulevalla on varmasti paljon kysyttäviä asioita ja jos uusi kalastaja saa joella vastauksia, eikä murinoita, joki todennäköisesti saa uuden ystävän.
Vuosien mittaan olen joella saanut monta kertaa kertoa uusille tulijoille käytännön asioita. Kalastustavat ja vieheet ovat ensimmäisenä kysymyksinä ja sitten myös kalapaikoista olen saanut kertoa monta tarinaa. Kaikille niille, jotka on kysyneet millä minä kalastan, olen asian avoimesti kertonut ja myöskin näyttänyt vieherasiani sisältöä.
Tuisku vain pahenee, jätämpä jutun odottamaan kommentteja

Joki on ystävistä mukavin. Sitä pitää rakastaa ja sen kanssa elää, ennen kuin sen oppii tuntemaan.